SI VARES MORIR

 

SI VARES MORIR

 


No serà fàcil trobar-te.

Fa tant de temps que

te´n vares anar!.

¿com trobar-te si vares morir?

A cada moment morís.

 

Abans manteníem llargs diàlegs

però ara s´ha fet el silenci dins meu,

i puc estar hores sense dir-me res,

cada dia em parlo menys,

però cada dia m´estimo més,

perquè em comprenc més

i m’accepto millor.

 

Us veig, gent, perquè cada dia

us entenc més, però no m´agradeu,

perquè sou el que no vull ser,

però que no puc evitar ser-ho.

 

Esteu carregats de fixacions

i lleis incomprensibles,

i a mi el que m´agrada

es ésser lliure i feliç,

odio tenir que posar la ratlleta

a sobre de la n per fer l´eña,

i el punt a sobre la i,

però m’encisa posar-hi cors i estrelletes.

 

Odio meditar, perquè consumeixo

la curta vida que he rebut,

però necessito els seus fruits.

 

El meu odi és serè, dolç,

 sense violència ni rancúnies,

és un odi tranquil, reposat,

a on la comprensió ha fet el seu niu.

 

Tothom pren de mi el que vol

sense tornar-me’n mai res,

i aquest cos és ja cansat

i busca el repòs mes enllà

de la mirada estranya,

mes enllà dels penya-segats.

 

M´agrada el cant de l’ocell

i la flaire de les flors,

 

 

 

el riu d´aigua clara

el Sol d´aquesta tardor,

càlid record de l´estiu

que no he pogut gaudir prou.

 

M´agrada fer l´amor a poc a poc,

per saber-ne la flaire de la pell estimada.

 

Ho sé gairebé tot,

perquè ja no em cal saber res.

 

Es estrany, doncs coneixent-me

com em sembla conèixer-me,

cada dia m´estimo més.

 

M´esgota solemnement ser educat

mes enllà del plaer de ser-ho,

doncs rebo l´educació com un

embolcallament que agenolla

l´acte davant l’establert.

 

M’encisa parlar sense deturar-me

davant la paraula nua,

alliberant al mot del seu esclavatge.

 

M´agrada llençar-me sobre l´instant

per volar en ala delta

sobre l´acte quotidià.

 

Però allí davant estan els assassins,

els que entenen la llibertat d´altra manera,

els que tot ho estructuren

i quadriculen, fins i tot

aquest paper en el que ara escric,

que intenta obligar-me a seguir

les rectilínies quadrícules,

per no sortir-me de l’ establert,

però les meves paraules

volen des de fa temps

mes enllà de la poesia versada.

 

La meva casa ha estat sempre àcrata

i no domino sobre res, perquè res és meu

he travessat les fronteres,

m´he barrejat amb la gent,

estic ple de la flaire humana,

mes enllà de la moralitat, …sóc amoral

i no necessito les lleis;

¿Ho escolteu, polítics, reis i senyors?,

no us necessito, foteu el camp,

i vosaltres també, musaranyes,

gambusinos i escarabats, cucs pringosos,

piadosos i moralistes de pacotilla,

pireuvos-les ja, que sobreu i aneu tard.

 

Amants de llit fred, foteu el camp,

comerciants cobdiciosos,

deprimits empedreïts,

malalts de vida incurables,

¿Per què m´emprenyeu tant?.

 

Penseu que sóc jo l´origen

de tots els meus mals?

Oh, i tant! Però a mi ja em vaig

desterrar fa molts anys,

i avui us toca a vosaltres,

els que esteu allà, davant,

perquè avui estic cansat

de ser falsament humil,

i culpar-me a mi mateix de tot,

i soc tant culpable jo com ho ets tu.

 

¿Volem conviure junts?,

molt bé, doncs posem

les cartes damunt la taula

i veiem què hi aporta cadascú

a la convivència comuna,

l´idealisme està molt be,

però també s’ha d’ajupir-se a cavar.

 

No vull viatjar ja més

amb aquells que no van

en la meva direcció, s´ha acabat,

ara només viatjaré amb tu, germà,

perquè em complau la teva amistat,

tot el meu t´agrada i el teu em complau,

parlo sense pensar i relaxo el gest.

 

I amb tu, estimat Guruji,

doncs ho saps tot de mi

i no t’escandalitzes pas,

ni em critiques ni m´alabes,

perquè ets tot en res en mi.

 

I amb vosaltres, germans de camí,

que heu sabut alleugerir

la meva pesada carga.

 

Omplo la copa fins vessar-la

 i brindo amb la meva sang

per l´ahir, per l´avui i pel demà perfectes,

sense possibilitat de millorar-los,

perquè han estat els millors,

brindo per la paraula intensa

per l´amor que esclata,

per l´ànima que humil s’alça,

pel lliurepensador lluminós,

pel darrer i el primer,

per un temps on no calgui l´esperança,

brindo perquè em plau.

 

SI UNA VEZ HUBIESES MUERTO

No será fácil encontrarte.
Hace tanto tiempo que te fuiste!.
¿cómo encontrarte si muriste?
En todo momento muere.

Antes manteníamos largos diálogos
pero ahora se ha hecho el silencio en mí,
y puedo estar horas sin decirme nada, cada día me hablo menos,
pero cada día prefiero,
porque me comprendo más
y me acepto mejor.

Os veo gente porque cada día
os entiendo más, pero no me guste,
porque sois lo que no quiero ser,
pero no puedo evitar serlo.

Está cargado de fijaciones
y leyes incomprensibles,
y a mí lo que me gusta
es ser libre y feliz,
odio tener que poner la rayita
encima de la n para hacer la eñe,
y el punto encima la i,
pero me encanta poner corazones y estrellitas.

Odio meditar, porque consumo
la corta vida que he recibido,
pero necesito sus frutos.

Mi odio es sereno, dulce,
 sin violencia ni rencores,
es un odio tranquilo, repuesto,
donde la comprensión ha hecho su  nido.

Todo el mundo toma de mí lo que quiere sin volverme nunca nada,
y este cuerpo está cansado ya
y busca el reposo más allá
de la mirada extraña,
más allá de los acantilados.

Me gusta el canto del pájaro
y el olor de las flores,
el río de agua clara,
el Sol de este otoño,
cálido recuerdo del verano
que no he podido disfrutar lo suficiente.

Me gusta hacer el amor poco a poco,
para saber el aroma de la piel querida.

Lo sé casi todo,
porque ya no necesito saber nada.

Es raro, pues conociéndome
cómo me parece conocerme,
cada día me amo más.

Me agota solemnemente ser educado
más allá del placer de serlo,
pues recibo la educación como un
envoltorio que arrodilla
el acto ante lo establecido.

Me encanta hablar sin detenerme
ante la palabra desnuda,
liberando a la palabra de su esclavitud.

 Me gusta lanzarme sobre el instante

para volar en ala delta
sobre el acto cotidiano.

Pero allí enfrente están los asesinos,
los que entienden la libertad de otra forma, los que todo lo estructuran
y cuadriculan, incluso
ese papel en el que ahora escribo,
que intenta obligarme a seguir
las rectilíneas cuadrículas,
por no salirme de lo establecido,
pero mis palabras
vuelan desde hace tiempo
más allá de la poesía versada.

Mi casa ha sido siempre ácrata
y no domino sobre nada, porque nada es mío.
He atravesado las fronteras,
me he mezclado con la gente,
estoy lleno del aroma humano,
más allá de la moralidad, …soy amoral y no necesito las leyes;
¿Lo escuchan, políticos, reyes y señores?,
No os necesito, largáos,
y vosotros también, musarañas,
gambusinos y escarabajos, gusanos pringosos, piadosos y moralistas de pacotilla, piraos ya, que sobráis y llegaís tarde.

Amantes de cama fria, largáos.
Comerciantes codiciosos,
deprimidos empedernidos,
enfermos de vida incurables...
¿Por qué me enfado tanto?.

Pensáis que soy yo el origen
¿de todos mis males?
¡Oh, por supuesto! Pero yo ya me desterré a mi mismo hace muchos años, y hoy os toca a vosotros,
los que estáis allí, delante,
porque hoy estoy cansado
de ser falsamente humilde,
de culparme a mí mismo de todo,
y soy tan culpable yo como lo eres tú.

¿Queremos convivir juntos?,
muy bien, pues pongamos
las cartas sobre la mesa
y veamos qué aporta cada uno
a la convivencia común.
El idealismo está muy bien,
pero uno también debe agacharse a cavar.

No quiero viajar ya más
con aquellos que no van
en mi dirección, se acabó.
Ahora sólo viajaré contigo, hermano, porque me complace tu amistad, todo lo mío te gusta y lo tuyo me complace. 
Hablo sin pensar y relajo el gesto.

Y contigo, querido Guruji,
pues lo sabes todo de mí
y no te escandalizas,
ni me criticas ni me alabas,
porque eres todo en nada en mí.

Y con vosotros, hermanos de camino,
que habéis sabido aliviar
mi pesada carga.

Lleno la copa hasta derramarla
 y brindo con mi sangre
por el ayer, por el hoy y por el mañana perfectos,
sin posibilidad de mejorarlos,
porque han sido los mejores,
brindo por la palabra intensa
por el amor que estalla,
por el alma que humilde se levanta,
por el librepensador luminoso,
por el último y el primero,
por un tiempo donde no sea necesaria la esperanza,
brindo porque me complace.

Comentaris

Entrades populars